Ridväg som kommunalt nödhjälpsarbete

Vid mitten av 1920-talet ökade antalet vägar i Delsjöområdet snabbt och det kom önskemål från ryttarna om att få speciella ridvägar. I detta fall gick det snabbt att få igenom ett beslut kring anläggandet av vägen, arbetet utfördes som kommunalt nödhjälpsarbete.

”Göteborgs Fältridtklubb.

Till Drätselkammaren i Göteborg.

Såsom representant för de ridande i Göteborg tillåter sig Göteborgs fältridtklubb att till drätselkammaren i Göteborg göra en hemställan angående ridvägar i trakten mellan Stora Torp, Lilla Torp och Delsjön.

Denna trakt är ju redan, och torde väl ännu mera bliva, en omtyckt promenadplats for göteborgarna. Och alla förutsättningar finnas för att även Göteborgs ryttare komma att önska att dit förlägga sina ridturer. Oss synes därför synnerligen önskvärdt att ridvägsförhållandena från början ordnas med tanke på en framtida utveckling.

Förutom den stora trevnad iför ryttarne som tillkomsten av dessa ridvägar skulle innebära, upphäves genom dem även risken av att den promenerande allmänheten bliver störd och måhända även påriden.

Att beakta är även att genom sådana vägars anordnande de ridande ej frestas att. vid sina promenader till häst taga vägen genom terrängen, därigenom nedtrampande nyplanteringar o. s.v. Ridvägarna å Stockholms södra Djurgård äro synnerligen uppskattade av de ridande i huvudstaden och hava även visat sig utmärkta ur trafiksynpunkt.

Med stöd av ovanstående tillåter sig Göteborgs fältridtklubb föreslå att, såsom en början, i samband med den väg som nu är under anläggning från trakten av Lilla Torp och mot Delsjön en ridbana med omkring 3 meters bredd anordnas samt att i anslutning till denna några enkla permanenta hinder anordnas i terrängen öster och nordost Lilla Torp.

Göteborg den 7 februari 1925

I. HEDSTRÖM.
v. ordförande

P. M.

angående föreslagen ridväg till Delsjön.

I skrivelse av den 7 februari 1925 har Göteborgs fältridtklubb hos drätselkammaren anhållit, att i samband med anläggandet av den nya vägen från Lilla Torp till Delsjön måtte anordnas en ridbana med omkring 3 meters bredd utmed vägen samt några enkla permanenta hinder i terrängen öster och nordost om Lilla Torp. Sedan ärendet av drätselkammaren remitterats till gatu-och vägförvaltningen med anhållan om kostnadsförslag, får jag med anledning härav anföra följande.

Den nu under utförande varande vägen från Lilla Torp till Delsjön framgår å stora sträckor genom ojämn, delvis bergig terräng, varför det skulle bliva dyrbart att anordna en ridväg utmed och omedelbart intill denna väg, även om ridbanan kunde följa den naturliga terrängen. Med anledning härav har uppgjorts följande å här bifogad ritning närmare angivna förslag till ridväg.

Från den nya vägens utgångspunkt vid den till Lilla Torp ledande gamla vägen förlägges den 3 meter breda ridvägen å en sträcka av c:a 380 meter omedelbart utmed norra sidan av den nya vägen i markens nuvarande höjdläge. Därefter framdrages vägen å en längd av c:a 480 meter dels å en befintlig skogsväg och dels genom skogsterräng samt följer sedan en äldre körväg fram till den till samfällda sandtäkten å Lilla Torp ledande vägen. Här slutar ridvägen, då de ridande från denna punkt och fram. till Delsjön lämpligen kunna använda befintliga vägar. Vid förfrågan har Göteborgs fältridtklubbs sekreterare meddelat, att det för närvarande för ryttarne vore fullt tillräckligt om förslaget utföres, så som ovan angivits.

Kostnaden för förslagets utförande framgår av följande

Arbetet torde lämpligen kunna utföras som nödhjälpsarbete i samband med den nu pågående väganläggningen.

Göteborg den 7 september 1925.

ARTH. HULTMAN.”

Referens

Göteborgs Stadsfullmäktiges Handlingar 1925 N:o 488