Vintern 1947 låg isen tjock på Stora Delsjön och det skulle hållas motortävlingar. Kombinerat med tävlingarna framfördes idén att även låta flygplan ta med allmänheten upp för att se området från ovan, men så blev det inte:
”Flyget har blivit ett populärt fortskaffningsmedel och alla tillfällen att popularisera det tas i akt. Vid snart sagt varje motortävling på sjö i Sveriges land ordnas uppstigningar för allmänheten, och när Ostermans Aero A.-B. beslöt sig för att arrangera passagerareflygningar på Delsjön i samband med motortävlingarna där i dag, så var det ingen – allra minst bolaget självt – som trodde att det skulle bli avslag på bolagets begäran om tillstånd till flygningen.
Men det blev det. Ingenjör Stig Andersson hade efter att ha talat med först en överkonstapel inom vederbörande polisavdelning och fått ja, fått samma svar av fastighetsdirektören, av vattenverket, kort sagt alla instanser, där han kunde tänka sig behöva göra sin anmälan, blivit å säker på sin sak att han reklamerade med passagerareuppstigninger på Delsjön, men klokt nog gjorde han förbehållet »såvida tillstånd ges av myndigheterna». Det fick han inte – t.fl. polismästaren i Göteborg, intendent Westlin, sade nej.
Hos Ostermans tycker man det är lite egendomligt att rikets andra stad icke tillåter ett arrangemang, som går att ordna snart sagt i varje liten by i landet i övrigt, men intendent Westlin förklarar, att det absolut inte är motvilja mot flyg som dikterat avslaget på ansökningen:
– Polisen har ont om personal, och så mycket som kan undvaras har tagits i anspråk för motortävlingarna på isen förklarar han. Och ansökan om tillstånd att företa passagerareflygningar kom först klockan fem på lördagseftermiddagen – det finns inga möjligheter att få tag på folk för bevakning då. Hade vi fått ansökan i tid hade väl inga hinder mött, men som det nu är går det inte. Tyvärr – flyg har ju allmänheten stort intresse av.
Det hör till saken, att Ostermans maskiner håller på med uppstigningar i samband med SM i Falun, och först i sista stund beslöt man sig för att sända en maskin till Delsjön. Isarrangemang i Göteborg är som bekant oberäkneliga saker, och själva motortävlingarna har ju först på sistone fastställts och planerats.” (Ur: Göteborgs-Posten 23 februari 1947)
Bilden i sidhuvudet visar en annons från 1947 då Ostermans Aero sålde två av sina flygplan, kanske något av dessa var tänkt att använde Delsjön som sin tillfälliga flygplats. Bilden här hämta från bloggen: Lae – inte bara en stad på Nya Guinea, inlägg ”1947 Osterman Areo AB” (hämtad 2023-12-10)