”Göteborg är en stor och törstig stad. Den slukar 63 000 kubikmeter vatten om dygnet. När törsten är som svårast räcker inte Alelyckan till, utan även Delsjöns 13 000 kubikmeter ha måst tagas i anspråk. F.n. har Delsjöns kapacitet ökat till 24 000 kubikmeter i de yttersta av dessa dagar, tack vare det nya pumpverk, som uppförts, och som får sin premiär på måndag.
Det nya pumphuset ser kanske inte mycket ut för världen, utifrån skådat, men det är fullt av sinnrikhet. Det upptas främst av en pump – 300 liter i sekunden! – och elektrisk utrustning. Skulle någonting brista och stugan hotas av översvämning, finns det en säkerhetsanordning även för det, så att dörren automatiskt öppnar sig, och vattnet rinner ut, medan samtidigt pumpen stannar. I övrigt skall hela pumpverket få sköta sig självt. En man behövs för att starta och stoppa det och för att se till att allt är som det skall vara.
–Tills vidare skall det nya pumpverket tas i bruk endast vid maximal förbrukning, säger driftsingenjör Rybeck, som är vår ciceron på platsen, men dessutom kan det vara en mycket god reserv för Alelyckan. 24 000 kubikmeter är ju också vatten. F.ö. fundera vi allvarligt på att ytterligare utbygga Delsjöverken, så att de verkligen kunna ersätta Alelyckan, om något mykcet allvarligt, en fullträff från ovan t.ex., skulle hända detta vårt huvudverk, som ligger tämligen öppet och oskyddat. Enligt detta luftskyddsförslag skulle Delsjön kunna bli i stånd att leverera icke mindre än omkring 65 000 kubikmeter vatten per dygn. Dock icke i evighet men möjligen under tre veckors tid. Under den tiden fick man så reparera Alelyckan. Även en renvattenbehållare på 2000 kubikmeter ha vi funderat ut i vårt luftskyddsförslag för Delsjöns vidkommande.
På måndag sätter alltså kapten Blidberg den nya maskinen i gång uppe vid Delsjön. Allt är klart. Endast litet puts och målning återstår.” (Ur: Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 16 november 1939)
Bilden i sidhuvudet visar det nya pumpverket vid Delsjön. Från vänster syns driftsingenjör Rybeck, tillsyningsman Börjesson och maskinmästare Persson.