Klagan i Gundla mosse: Ingen buss, bara sopor!

”Har vi bara skyldigheter som invånare i Göteborgs stad, undrar folket i Gundla mosse, längst ut i Örgryte församling. Skatten inkasserar staden utan tvekan, men därvid stannar också myndigheternas välvillighet. Renhållningen vägrar att hämta soporna, väghållningen får gundlaborna klara själva, vatten och avlopp är inte ordnat och bussförbindelserna drogs in för fem år sedan.

Ändå är Gundla mosse ingalunda någon ny stadsdel. Inkorporeringen skedde redan vid 20-talets början.

Den blommande och lummiga sommaridyllen i den djupa dalen norr om gamla Boråsvägen har verkligen en baksida. Bakom gårdarnas uthus finns bingar för avskräde. När de är fyllda får villaägarna gräva en grop på sin tomt och fylla den med soporna. Renhållningsverket vill inte sända ned någon hämtningsbil till området. Detta rymmer ändock ett 20-tal tvåfamiljsvillor.

– Hälsovårdsnämnden hälsar på hos oss då och då och förklarar att ’så får ni inte göra’, berättar fru Helga Svensson i Gundla mosse. Men de ger oss inget besked om hur vi skall bete oss. Jag har förklarat att så länge staden inte vill hjälpa oss med renhållningen fortsätter vi som hittills. Vi har ju inget val.

Grannen Einar Olsson tillägger att han för sin del brukar lasta tomma konservburkar och annat plåtavfall i sina cykelkorgar och köra med sin moped in till soptunnor i staden och tömma.

– Naturen får vi inte skräpa ned och allt kan vi inte dölja under vår tomt, förklarar han.

Bussbolag säger ja, Länsstyrelsen nej

För fem år sedan togs den nya Boråsvägen i bruk och det betydde en avsevärd tillbakagång för invånarna i Gundla mosse. De blev utan bussförbindelse, ty mölnlyckebussarna som de hittills anlitat började trafikera den nya vägen. Gundlaborna bad om ändring och bussbolaget i Mölnlycke förklarade sig villigt att köra vissa turer dagligen på gamla Boråsvägen. Länsstyrelsen sa nej och de uppgjorda turlistorna fick slopas. Någon motivering för länsstyrelsens avslag har man inte fått, trots täta uppvaktningar. Inte ens via landshövding Nyström har man lyckats få något besked.

T.o.m. hos kungen har man försökt göra sin röst hörd. Men brevet remitterades till länsstyrelsen – och där sa man ju nej.

Uppvaktningar hos de kommunala myndigheterna har blivit lika resultatlösa. En gundlabo, som klagade hos en myndighetsperson i staden fick till svar: Kan ni inte vända er till Mölndals stad och höra om de kan hjälpa er!

1–2 kilometer till buss

1–2 kilometers gångväg till bussen har man sålunda i Gundla mosse. Mölnlyckebussen ligger fortfarande bäst till. Den har en ny hållplats i korsningen mellan nya och gamla Boråsvägen. Alla i Gundla har sitt dagliga arbete i stan och eftersom området inte heller har någon butik sker även alla inköp där. Vill stadsbon i Gundla utnyttja stans busar får han gå ytterligare några hundra meter ned till 42:ans ändhållplats.

Särskilt för de gamla i området blir stadsresan mycket betungande och flera av dem har fått inställa bl.a. sina kyrkobesök sedan bussförbindelsen kom bort. Promenaden hem från bussen blir alltför tröttande i det starka uppförslutet.” (Ur: Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 23 juli 1957)

Fotot i sidhuvudet visar fru Helga Svensson i färd med att skörda vinbären i sin trädgård. Hämtad ur Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 23 juli 1957.